Programmes at the intersection of three perspectives
Research on creation
This theme produces work that can be regarded as fundamental research, resulting in “traditional” academic works (articles, individual or collective works). A specific feature of this research theme is that it considers all of the ecosystems in which works take part.
Therefore, an aesthetic analysis of literary, artistic, performing and film works is accompanied by an exploration of both the upstream side of creation (observing creative processes and conditions for producing and disseminating works in their political, economic, sociological and technical dimensions) and the downstream side (exploring reception processes, whether the work is used as a means of understanding the contemporary world, or is archived, considered part of a heritage or included in various hermeneutic texts, historical writings and fictional or documentary works).
Research in creation
The research theme is particularly attentive to supporting work based on an experimental approach, whose exploratory dimension is carried out in close collaboration with or alongside practitioners. From an epistemological and methodological point of view, the projects carried out in this theme already benefit from the results of research on issues related to PBR (Practice-Based Research) and PAR (Practice as Research) conducted at the Performance as Research Observatory (Performance Lab, CPD/Idex UGA). Priority access to the wide range of original research tools offered by the Centre for Creation and Innovation (including offices and a 300m2 facility, film production chain and the “Archives of Creation” room), will accelerate projects that result in the production of knowledge and works co-constructed by researchers and artists.
Research-action
The research theme supports applied or translational research, where the question is how our expertise can be transferred beyond the world of research and education. Drawing on close ties with the professional world and partnerships with researchers in seemingly “unrelated” disciplines (such as computer science, cognitive sciences, medicine, geography), the research theme seeks to support high added-value research outside of the strictly academic field (e.g. software that can be used by performing arts professionals, databases and online search tools, professional meetings, creations in hospital settings or with newly arrived groups etc.).
Research projects (in French)
Innovation industrielle et création cinématographique
Ce projet de recherche s’intéresse à un lieu de fabrication d’outils pour le cinéma, l’usine Aaton et la singularité de son inscription urbaine autour d’une rue du centre-ville ancien de Grenoble.
Read more
Le programme « AnaDrame » fédère, au sein de l’axe 3 de l'UMR Litt&Arts, les travaux de recherche et de recherche-création sur les théâtres anciens et leur réactualisation. Il s’agit en particulier 1/ de documenter et d’étudier les textes et les pratiques dramatiques du passé ainsi que les mises en scène des théâtres anciens, dans leur diversité ; 2/ de faire du travail au plateau et de la pratique dramatique hic et nunc des instruments heuristiques.
Read more
Organisé dans le cadre du programme “Collimateur” (cinquante ans d’analyses esthétiques de films) porté par l'Axe 3, ce séminaire a pour objectif la divulgation de textes d'analyses de films inconnus, méconnus ou oubliés, et s’interroge sur les gestes singuliers qu'ils mettent en œuvre.
Read more
Le projet « Archives plurielles de la scène » vise à inventorier, collecter et rendre accessible de la documentation inédite ou difficile d’accès sur les processus de création scénique à l’époque contemporaine.
Read more
Ce programme de recherche Arts-Santé entend co-construire des projets de recherche, de recherche-action et de recherche-création avec le milieu médical et en particulier le CHU (Centre Hospitalier Universitaire) et l’IFSI (l’Institut de Formation en Soins Infirmiers) de Grenoble.
Read more
Créé à Oxford Brookes University en 2001, la base CESAR (Calendrier électronique des spectacles sous l’Ancien Régime et la Révolution) est une base de données internationalement reconnue, recensant les textes dramatiques, leurs différentes éditions et mises en scène, les lieux et les personnalités du monde du spectacle (auteurs, acteurs, scénographes, troupes, éditeurs, etc.).
Read more
Le programme Collimateur entend rendre visible un type de discours consacré aux films, qui, s’il innerve les recherches et l’enseignement cinématographiques, échappe non seulement à une définition claire mais aussi à une histoire qui permettrait d’appréhender sa constitution et son développement : l’analyse esthétique des films.
Read more
Projet pluriannuel de documentation, expérimentation, réflexion autour des démarches contextuelles, relationnelles et/ou partagées portées par le CCN2 et le Pacifique.
Read more
Initié par Maud Lecacheur, ce cycle de rencontres-ateliers invite le temps d’une après-midi un·e écrivain·e à parler d’un·e autre créateur·ice.
Read more
Porté pour l'UGA par Julie Valero (MCF en Arts de la scène), le projet “EcrIA : écriture et IA en contexte artistique” est lauréat de l'appel Alliance Campus Rhodanien 2024. En voici un aperçu…
Read more
« Poétiques des (des)équilibres » est un projet de recherche consacré aux processus de création du cirque contemporain liés à la pratique des équilibres sur les mains.
Read more